Spelledaren

Detta är en hemsida (blogg) om rollspel i en fantasy-miljö. Inte om vilket rollspel som helst utan om bordsrollspel. Inte i vilken fantasy-värld som helst utan i J.R.R. Tolkiens Midgård (eng. Middle-earth). Midgård är den största och mest centrala av tre stora kontinenter på Arda (världen) som skapades av Eru Ilúvatar (det högsta väsendet) med bistånd av hans Valar (gudarna och gudinnorna). Midgård är en storslagen fantasy-värld då den förutom av människor också befolkas av alver, trollkarlar, dvärgar, hober, drakar, troll, orcher, m.m. Det är också en värld av magi, en plats där alla medvetna varelser står i större samklang med naturen och den eviga harmoniska sången Ainulindale som upprätthåller alla ting. Men det är även en plats som hyser en avgrundsdjup ondska förkroppsligat av Sauron, alla fria människors motståndare. Således avhandlas här ett midgårda rollspel (eng. Middle-earth Role Playing). Dock är det inte vilket midgårda rollspel som helst heller. Det är inte ett rollspel som utspelar sig i Midgård så som Peter Jackson har föreställt sig Tolkiens värld och vilket de senaste rollspelen utgår ifrån. De kampanjer som utspelar sig i mitt midgårda rollspel utgår istället från Tolkiens böcker, de sanna urkunderna i en midgårda kampanj. Mina midgårda rollspelskampanjer utgår också från de spelsprodukter som gavs ut av Iron Crown Enterprises (ICE) mellan åren 1982-1997, i vad som har kommit att kallas ICE’s Middle-earth Series. Kampanjerna utgår också från mina egna föreställningar och tolkningar av Tolkiens böcker och spelmodulerna från ICE’s Middle-earth Series.

Således upptar sig denna blogg framför något annat med retro-bordsrollspel hämtade från rollspelens guldålder under 1980-talet och tidigt 1990-tal, med en av de mest genomtänkta spelsystemen och utvecklade spelvärldarna. ICE har inte bara utvecklad en rikt utbroderad och väldetaljerad beskrivning av Midgård utan har även med sitt klassiska Middle-earth Series utvecklat världen i sin egen riktning vilket har fått ett stort genomslag i allmän tolkieniana. Dessa unika innovationer fyller ut de otaliga luckor som lämnades öppna av Tolkien utan att för den skull göra hans vision orättvisa. Om sanningen skall fram så var Tolkien mycket duktig på att ge vaga antydningar och hastiga referenser till olika historiska händelser och personligheter som bara ställer fler frågor än de besvarar. Tolkien själv hade nog en helhetsförståelse över Midgård, som dock endast i mycket begränsad omfattning hamnade på pränt. ICE har kompenserat detta omfattande mellanrum och blinda fläckar i Midgård med sina spelprodukter. I synnerhet har ICE utvecklat de sydländska och österländska delarna av Endor (det sindarinska eller alviska namnet på Midgård), vilket utgör de mörka delarna av kontinenten. Men spelkonstruktörerna har även givit ”mer kött på benen” när det avser de nordöstra delarna av Midgård (Eriador, Forodwaith, Rohan, Rhovanion och Gondor). Samtidigt har ICE varit noggranna med att aldrig motsäga något som Tolkien själv har angivit i sina böcker, vilket har skapat en sömlös övergång mellan Tolkiens kanoniska berättelser och ICE:s apokryfiska beskrivningar.

Gravkumlingarna

ICE och dess huvudsakliga spelkonstruktörer Coleman Charlton och Peter Fenlon har även mellan åren 1980-82 skapat ett mycket avancerat tillika klassiskt spelsystem för fantasy-rollspel som de kallade Rolemaster (förkortat RM) och kontinuerligt utvecklade fram till 1994, i alla fall i den form som jag använder mig av i mina kampanjer (andra utgåvan). År 1984 skapade de ytterligare ett klassiskt spelsystem utvecklat specifikt för midgårda kampanjer vilket utgjorde en nerbantad och förenklad version av RM kallat Middle-earth Role Playing (förkortat MERP), vilket kan översättas direkt till ”Midgårda rollspel”. Det svenska spelföretaget Äventyrsspel fick tag på rättigheterna att på licens ge ut en svensk översättning av spelet 1986 som de döpte om till Sagan om Ringen: Rollspelet (förkortat SRR), vilket utgör en klassiker i svensk rollspelshistoria. ICE utvecklade spelet vidare i en fullt bakåtkompatibel andra utgåva 1993 och gjorde under de följande åren ett flertal revisioner av tidigare moduler i Middle-earth Series. Eftersom både MERP och SRR är en enklare version av det komplicerade spelsystemet RM så är det fullt kompatibelt med förlagan som därför kan användas för att utveckla en midgårda kampanj vidare när man har insett begränsningarna med MERP/SRR. Både RM, MERP och SRR används i mina kampanjer, MERP/SRR med mina nybörjande spelare och RM med de mer erfarna.

Flykt från orcher

Vad är då bordsrollspel? Den korta versionen är att en spelledare (SL) presenterar detaljerat en spelvärld för spelarna (i det här fallet utgörande en del av Midgård), vilket de tillsammans förställer sig i fantasin, och dessa styr i sin tur var sin rollperson (RP). RP:n skapas av spelaren tillsammans med SL:n utifrån en uppsättning givna spelregler (i vårt fall MERP/SRR). RP:n är en unik karaktär som utgör en integrerad del av spelvärlden, med färdigheter, egenskaper och värderingar som ofta inte är jämförbara med spelarens i det verkliga livet. SL beskriver en situation för spelarna som agerar och reagerar genom sina RP. SL utgår i detta utifrån givna regler som styr olika faktorer, såsom väder, föda, upphittade saker och andra händelser som uppkommer under spelets gång. I taktiska situationer, såsom vid faror och i strid, används ett mycket detaljerat regelverk som i minsta detalj styr händelseutvecklingen för att utröna utgången vilket avgörs medels tärningsslag och mot vilket RP prövar sina färdigheter, förmågor och uthållighet. Mot slutet av ett äventyr finns oftast en belöning eller skatt att finna om rollpersonen fortfarande är i ett skick att uppskatta sina framgångar. Efter varje äventyr stiger han eller hon i rang och förmåga, vilket gör honom eller henne mer skickad att lyckas än mera i nästa äventyr.

Tree-beard

Även om midgårda rollspel är i fokus på denna blogg så kommer jag även att ta upp andra aspekter av Tolkiens rika värld, inte minst hans eget verk och mina uttolkningar av detta. Dessa uttolkningar och insikter, och erfarenheter dragna ur ICE:s produkter, sammanfattar jag i mitt eget och unika husregelsystem som jag använder som ett komplement till och en revision av de existerande reglerna i RM, MERP och SRR, samt de midgårda spelmodulerna. Jag kommer också att ägna ett visst fokus på andras uttolkningar och adaptioner av Tolkiens verk, i konst, litteratur och film. Jag kommer i synnerhet att lyfta fram konstnären Angus McBrides målningar, flera av dem skapade enkom för ICE:s produkter men även andra av hans historiska verk som är relevanta för ett midgårda rollspel och kan inspirera en SL; samtliga bilder på denna sida är signerade Angus McBride. Jag har som ambition att presentera recensioner av Tolkiens verk, både av honom och hans son Christopher Tolkien utgivna, och de svenska översättningar som finns, samt av andras kreativa adaptioner av hans böcker, inte minst ICE:s och Äventyrsspels produkter som utgår från Midgård. I mina ögon utgör ICE:s kampanjmoduler och äventyr en av de bästa adaptionerna som existerar idag, inte minst på grund av deras magnitud och stora detaljrikedom som minst sagt är imponerande och har inspirerat skapandet av denna blogg.

Helms Klyfta

Framför allt är syftet med denna blogg att andra spelledare skall bli inspirerade av att läsa mina texter, vilket jag delar med mig av fritt att användas utan några begränsningar. Jag hoppas att informationen här också skall vara ett stöd för SL:n i hans eller hennes egen kampanj. Därför kommer bloggen att organiseras som en resurssida med olika rubriker som avhandlar de olika spelsystemen (MERP, SRR och RM), med möjlighet att ladda ner dessa spel och de tillhörande spelmodulerna och kartorna från ICE’s Middle-earth Series som pdf-filer, samlade på en och samma plats. Som egen SL har jag hittat i princip 98% av ICE:s alla gamla produkter utspridda över hela nätet. Min ambition är att sammanföra dessa med alla nödvändiga länkar till en och samma plats. Dessutom kommer jag att länka till intressanta hemsidor som kan vara matnyttiga för en SL som vill organisera en midgårda rollspelskampanj. Även om Tolkien har varit död sedan 1973 så lever hans värld Arda långt vidare och bortom en ensam människas hjärna – den lever och frodas i oss alla som har läst hans böcker. Inte minst levde den i Coleman Charltons och Peter Fenlons hjärnor och kreativa sinnen, och alla deras kollergors på ICE, under de magiska åren 1982-1997. Jag uppmanar dig att ta ett steg in i denna sant magiska värld och uppleva den själv och se den växa i dina egna inre sinnen. Välkommen till Midgårds underbara värld!

Minas Tirith

From the Gamemaster in English: This blog is dedicated to classic retrofitted tabletop Fantasy Role Playing in J.R.R. Tolkien’s Middle-earth (Arda) based on the classic games produced by Iron Crown Enterprises, such as Rolemaster (RM), Middle-earth Roleplaying (MERP) and their Middle-earth Series of game modules and adventures. The reason for choosing classical ICE’s products over more recent role playing venues based on Tolkien’s The Hobbit, The Lord of the Rings and Silmarillion is that the flavour and feel of the game world satisfies and inspires me much more than the recent vision of Peter Jackson (as seen in The Lord of the Rings and The Hobbit Hollywood-franchises), upon which more recent role playing games are based. Thus, I prefer Ralph Bakshi’s movie adaptation of The Lord of the Rings (1978) anytime as it is obvious that Bakshi’s vision became a inspiration for the game designers Coleman Charlton and Peter Fenlon when developing RM, MERP and ICE’s Middle-earth Series. Likewise I prefer the paintings and images of Angus McBride more than those created by Alan Lee and John Howe, the latter two serving as the main inspiration for Jackson’s vision. Another important reason for choosing MERP and Rolemaster is the scope and richness of the ICE production line, which seamlessly puts all the pieces of Middle-earth together to create an even grander world than Tolkien himself could ever envision.

Häxmästaren från Angmar

I am the Gamemaster (GM) and as any GM in any Fantasy Role Playing game it is my resposibility, ney duty, to create my own world for the players to live and move and have their existance. In this effort to create the most optimal Fantasy World for my players, I have put my own vision and creativity into my own Middle-earth campaigns, which probably differs from other GM’s visions of Middle-earth. Nevertheless, my unique vision still extrapolates upon that rich primary source material which Tolkien himself and later Iron Crown Enterprises developed as a basis for Middle-earth Role Playing. My wish is that my own interpretations and expansions may serve as a inspiration to the prospecting Gamemaster. My blog intends at providing resourses for the GM and players, both with intellectual information and with inspirational images, as well as downloads to primary game sources. My own take on RM and MERP, and any expansions, developments and revisions of those ICE core rules, I have submitted into a written document with attached images; this document constitutes my own house rules system. A full presentation (as well as a Word-file for download) will be available in English on a specially devoted page of this website and I will also publish extractions from that document on the news feed. However, as I am a Swede much of the postings on this blog will be written in Swedish, although I will also write in English.

Det glömda folket

It is also my intention to write reviews about the different game systems, campaign modules and adventures of the ICE catalogue of the 1980’s and 1990’s, and other helpful aids such as metal miniatures, floorplans, etc., that may be helpful for the GM, as well as other different adaptations of Middle-earth in art and entertainment. Much emphasis will be put on inspirational art mostly drawn from the covers and drawings of ICE’s Middle-earth Series and MERP. I believe that both the GM and the player needs aids to help the creative imagination needed to fully integrate Middle-earth into their very being and existance. The style of MERP and its various game modules from ICE’s Middle-earth Series are true to the historical realistic type of Fantasy Role Playing, which means that much of the inspiration to a good Middle-earth campaign is drawn from our own history. The goal is not to make the game to overly fantastic but to uphold the feeling of realism. This fact alone will help the visualisation of Middle-earth immensly. Middle-earth cannot be limited to Tolkien’s mind alone; it lives in each and everyone who has read his books, and now it also lives in the minds and hearts of those who play MERP and Rolemaster set in ICE’s version of Middle-earth. I invite you to enter the wonderful world of Middle-earth!

Middle-earth

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: